Wat ons vooral is bijgebleven aan het eerste bezoek

In deze blog hebben we het over de elementen die bij ons zijn blijven hangen tijdens het bezoek aan Ruben. Uit deze elementen kozen we er 2 op mee verder te gaan voor deze opdracht.



Structuur en voorspelbaarheid

Voor Ruben is structuur en voorspelbaarheid zeer belangrijk. Hij kijkt graag video’s met een bepaalde structuur en voorspelbaarheid. Dit zien we ook in de vele plannetjes doorheen hun huis. Dit doen Marie en Frederik om structuur te brengen in Ruben zijn leven, zo weet hij wat er gaat komen en kan hij zich erop voorbereiden. Ruben weet ook goed waar alles voor staat en hoe het in zijn werk gaat. Het geeft hem duidelijk rust om te weten wat er gaat komen, wie hem komt halen of wanneer hij bij mama en papa mag slapen.

1 op 1

Een op een contact is voor Ruben heel belangrijk. Hij doet graag yoga op school volgens zijn mama omdat hier veel een op een contact is. Voordat hij naar de klas gaat, nemen ze hem ook even apart. Dan mag hij puzzelen (iets wat hij zeer goed kan) of zit hij bij een begeleidende leerkracht. Zo geven ze hem dit contact voordat hij in groep gaat.

Aanraking

Ruben wordt rustig van aanrakingen. Als hij in de auto zit met zijn mama, moet zij zijn arm streelen. Zo wordt hij rustig tijdens deze overgangsfase. Daarnaast heeft hij ook een drukvest, dit hebben we al uitgelegd in de vorige blog. Met dit drukvest krijgt hij het gevoel van een knuffel.

Overgangsfases

Zoals hierboven vermeld heeft Ruben het moeilijk tijdens overgangsfases. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld het moment dat hij op de bus moet zitten of wanneer hij van de speelplaats naar de klas moet. Dit zijn ongestructureerde momenten waardoor deze zeer stresserend zijn voor Ruben. Hier valt ons ook op dat structuur dus echt belangrijk is.

Zelfredzaamheid

Ruben zit in een zelfredzaamheid klas, ze leren hem dan hoe hij zelfstandig moet zijn. Hier werken zijn ouders ook aan, ze geven hem schema’s hoe hij zichzelf moet klaar maken in de ochtend en ze hebben hem geleerd hoe hij zelf voor ontbijt moet zorgen.

1 focus

Kinderen met autisme hebben één focus. Bij Ruben was dit auto’s en treinen. Of beter gezegd alles met 4 wielen of meer. Zoals zijn mama zei: 4 wielen, meer mag, minder zeker niet.

In onze volgende blog vertellen we over onze ideeën en op welke van deze elementen we gaan verder werken en wat onze ideeën zijn. Tot snel!

Cedric, Maurice en Tine

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tangible Stories

Bezoek aan opvoedster Lotte (2/2)