Bezoek aan opvoedster Lotte (1/2)


In deze blog lees je meer over ons bezoek aan de opvoedster Lotte die bij Ruben op school werkt. Ze gaf ons veel informatie over het gedrag van Ruben en zijn vriendjes op school.

Algemeen


Lotte begon met algemene informatie over Ruben en zijn klasje. We kwamen enkele interessante dingen te weten en kregen een heel andere kijk op zijn situatie. Lotte wist ons te vertellen dat Ruben constant de controle wil, hij wil op voorhand weten wat er gaat gebeuren en hij wil de controle over wat hij doet en gaat doen. Hier blijft hij soms in hangen, maar om dat zo goed mogelijk aan te bieden voor Ruben werken ze op school met daglijnen. Daarnaast hebben ze nog enkele uitzonderingen voor Ruben die we doorheen de blog bespreken.

Ruben is graag fier, hij laat zich graag zien en vind het fijn om te tonen wat hij kan. Er komen dan ook frustraties wanneer iets hem niet lukt of wanneer andere iets wel kunnen dat hij niet kan. Hij kijkt op naar zijn vriendjes en andere schoolgenootjes.

Lotte vertelde ons dat Ruben wel heel goed weet wat mag en wat niet mag. De implementatie hiervan is echter wat moeilijker. Ruben is zeer vluchtig en vertoond ook vluchtig gedrag. Hij kan zijn gedrag soms niet controleren, dit komt deels doordat hij ADHD heeft. Maar straffen is moeilijk als hij het niet in de hand heeft. Hij weet dan niet waarom hij dat deed.



De klas


Ruben zit in een functionele klas, dit vertelde we al in onze eerste blog. Een functionele klas wil zeggen dat ze naast de typische lessen ook praktijklessen krijgen op zelfredzaamheid. Hij zit met 5 kindjes in een klasje. Alle kindjes in dit klasje hebben een bepaalde beperking, ze hebben daarnaast elk hun sterktes en gebreken. Dit zorgt ervoor dat er ook een complexe verhouding in de klas is tussen de kindjes. Het niveau van de kindjes is wel ongeveer gelijk maar er zijn gradaties.







Aanpak en afleiding


De aanpak die zo op school hanteren kunnen we “preventief afleiden” noemen. Ze gaan Ruben uit situaties halen die kunnen mislopen. Zo voorkomen ze dat er ongewenst gedrag naar boven kan komen. Wanneer ze hem op voorhand uit de situatie halen, leiden ze hem af met speelgoed en puzzels. Indien ze hem niet op voorhand konden weghalen en er gebeurt toch iets negatief, halen ze hem alsnog uit de groep. Ze laten hem kalmeren, ze gaan in gesprek en daarna laten ze hem alleen spelen.

Moeilijkheden


Ruben kampt met enkele moeilijkheden, als hij in situaties komt die onaangenaam zijn stelt hij heel veel vragen. Zelfs als je antwoord zal hij de vraag toch blijven stellen. Hij is een beetje een “overthinker”. Iemand die eigenlijk een beetje te veel nadenkt. Hij denkt al op voorhand na over zaken die hij niet kan weten. Een voorbeeld hiervan is: hij denkt al na over de dagplanning en dat ze hem zouden kunnen vertellen dat er iets anders gaat zijn. Daardoor geraakt hij al gestresseerd alvorens hem iets gezegd wordt. Daarom geeft de school enkel informatie over de dag, niet over de hele week. Dit is te veel en daardoor geraakt hij verward en verliest hij zich in de informatie.

Uitzonderingen voor Ruben


Een eerste uitzondering die ze voor Ruben maken is dat hij niet naar de speelplaats moet in de ochtend maar hij mag naar het regenboogklasje. Hier neemt hij zijn pilletje en mag hij puzzelen met de begeleider. Daarna wordt hij naar het klasje gebracht als de kindjes al van de speelplaats weg zijn.

In de klas krijgt hij een individuele daglijn waarop ze tonen wat er die dag gaat gebeuren met welke persoon. Eerst tonen ze enkel de voormiddag en na de middag tonen ze de namiddag. Tijdens de middag moet hij niet bij zijn klasje eten maar mag hij bij een oudere groep gaan. Dit gaat hem beter af. Tijdens de middag werken ze ook met kaartje die hij mag omruilen voor bijvoorbeeld de soep, het pilletje, een bord, …




Reacties

Populaire posts van deze blog

Tangible Stories

Bezoek aan opvoedster Lotte (2/2)