Ons concept: Mindfulness
In deze blog geven we meer uitleg over ons gekozen concept en mindfulness in relatie met autisme.
Wat is Mindfulness
Mindfulness is een wetenschappelijke onderbouwde aandacht training. Met mindfulness leer je omgaan met stress, piekeren, depressie, pijn, … Daarnaast stimuleert het de creativiteit en verbetert het de communicatie. Met mindfulness geef je bewust aandacht aan wat er hier en nu is, je geeft bewust aandacht je gedachten, gevoelens, lichaam, … Zo kun je beter anticiperen op gebeurtenissen en betere, bedachtzame keuzes maken door middel van eerst tot rust te komen en na te denken.
Waarom Mindfulness?
Mindfullness wordt in de context van autisme vooral al gebruikt voor adolescenten met autisme, of de ouders en begeleiders van autisme om de stress die hierbij komt te controleren en beter te kunnen reageren op het gedrag van hun kind. Dit zorgt ervoor dat ouders op een betere manier omgaan met hun autistisch kind, en zo, de agressie van hun kind sterk kunnen verminderen.
Bij autistische kinderen is vooral angst en stress een belangrijk probleem. Door een gelimiteerde communicatie kunnen ze dit moeilijk uiten. Mindfullness helpt bij deze angst en stress te verminderen en bij zelfbewustzijn en emotionele stabiliteit.
Uit onderzoek naar agressie blijkt dat er bij mensen met autisme en een lage intelligentie een afname was van agressie-incidenten. Het blijkt dus dat mindfulness een effectieve aanpak is voor mensen met autisme.
Bij autistische kinderen is vooral angst en stress een belangrijk probleem. Door een gelimiteerde communicatie kunnen ze dit moeilijk uiten. Mindfullness helpt bij deze angst en stress te verminderen en bij zelfbewustzijn en emotionele stabiliteit.
Uit onderzoek naar agressie blijkt dat er bij mensen met autisme en een lage intelligentie een afname was van agressie-incidenten. Het blijkt dus dat mindfulness een effectieve aanpak is voor mensen met autisme.
Hoe implementeren?
We willen mindfulness gebruiken tijdens de moeilijke overgangsfases, dit omdat we zien dat Quinten in deze periodes het vaak moeilijk heeft. We willen tijdens deze periode Ruben laten nadenken, rustig maken en voorbereiden op wat er komt of hem op een goeie manier afleiden. Zo zullen deze momenten gemakkelijker verlopen.
Inspiratiebron
We gingen op zoek naar mindfulness apps voor kinderen, al snel stootte we op de app Breath, think, do with sesame street. Een app waarin ze kinderen laten ademen, daarna laten ze het kind nadenken over wat er aan de hand is. Ze tonen enkele oplossingen waaruit het kind kan kiezen en dan implementeren ze de oplossing in een actie. Zo laat je het kind rustig worden, je laat ze stil staan bij de situatie en je helpt met de oplossing. Het goeie aan deze app is dat ze door herhaling een duidelijk stappenplan introduceren voor kinderen als ze zich slecht voelen over iets. Ook leuk is dat alles op het einde nog eens herhaald word in een kleine samenvatting.
Onderzoeksvraag
Voor ons werd het al snel duidelijk dat we mindfulness wilden gebruiken in dit project. Ruben kan door deze aanpak zichzelf leren rustig maken door middel van onze tool, daarnaast kunnen ook de ouders en andere personen in zijn omgeving deze tips & tricks gebruiken.
Onze onderzoekvraag luid dan als volgt: Hoe kan een digitale tool voor mindfulness helpen bij het verminderen van stress bij overgangsmomenten.
Met deze informatie over mindfulness gaan wij aan de slag met het uitwerken van ons concept.
Na het vormen van ons concept zijn we op bezoek geweest bij Ruben's opvoedster op zijn school om ons concept af te toetsen en vragen te stellen. Lees meer over ons concept en dit bezoek in onze volgende blogs.
Ons concept
Een applicatie waarbij Quinten gemotiveerd om rustig te worden door zijn ademhaling te controleren. hierna krijgt hij een puzzel van zijn dagplanning die hij zelf samen moet puzzelen. We willen een puzzel gebruiken omdat hij graag puzzelt en dit ook goed kan. Ook willen we zijn dagplanning gebruiken omdat hij hier graag aandacht aan besteed.
Na het vormen van ons concept zijn we op bezoek geweest bij Ruben's opvoedster op zijn school om ons concept af te toetsen en vragen te stellen. Lees meer over ons concept en dit bezoek in onze volgende blogs.
Cedric, Maurice en Tine
Reacties
Een reactie posten